fredag 3 juni 2011

Växthus för en pallkrage

Pallkragar har kommit stort de senaste åren. De är lätta att sköta och en lyx att ha om man odlar på en leråker. Med ett par pallkragar får man åtminstone några kvadratmeter jord som inte kräver muskler för att bearbetas och där alla frön gror tacksamt. Att det nu även finns växthus som är specialbyggda för just pallkragar måste vara ett tecken på att de är här för att stanna.

Givetvis måste detta växthus prövas. Just nu får de ynkliga gurkplantorna lite extra hjälp och till hösten hoppas jag kunna förlänga säsongen så att vi kan skörda sallad ända in i september, kanske till och med oktober...

Växthuset levererades efter bara några dagar. 
Trots en viss panik och hyperventilation när paketet öppnades, och avslöjade ett gigantiskt plockepinn, så gick det väldigt fort och smärtfritt att montera.

Till slut måste jag tipsa om rädisan French Breakfast. I åratal har jag pliktskyldigt petat ner rädisfrön som sedan vuxit till rödbetsstora, oätbara, torra vedbollar. Men i år sådde vi French Breakfast och de var underbart saftiga, mjälla och spröda. Väntar för första gången i mitt liv otåligt på att nästa rad rädisor ska ha bli klara för skörd.

11 april 2012 - alltså snart ett år senare och jag kan berätta att växthuset funkat sisådär.... 

Under försommaren hjälpte det gurkorna att ta fart, de gick från en nära-döden upplevelse till muskulös klorofyllkraft på rekordfart. Men under högsommaren blev det för varmt, att hålla vädringsluckorna öppna fungerade inte eftersom växthuset då blåste iväg när det kom starka vindar. 

Och så kom då hösten, jag trodde att sallad och annat skulle kunna hålla sig vid liv lite längre, bland annat självsådd krasse som jag inbillade mig att jag skulle få plocka i november - men, första frostknäppen slog till och allt dog. 

Nu är det april, jag har plockat fram plasten och kan konstatera att den torkat och spruckit vid sömmarna. Kanske ska man inte förvara den i en matkällare. Jag hoppas kunna värma upp jorden lite i alla fall, så att vi kan så någon vecka tidigare. 

Men, jag kan inte rekommendera detta köp - bättre är nog att köpa någon av de mer stabila varianterna på drivbänkar som specialanpassats till en pallkrage, eller, om man är händig, bygga en egen drivbänk. 

Slutsats efter sommaren 2012 - kanske inte så dumt ändå?
Trots att plasten var sprucken så klarade den av att hålla värmen för den tidiga aprilsådden av sallat och rädisor. Första skörden är alltid godaste skörden så det blev jag väldigt glad över. 
   Lite senare på sommaren använde vi växthuset till att skydda chiliplantorna. Vår chiliskörd blev helt enorm och plantorna så stora att vi var tvungna att skära hål för dem i plasten till slut.
   Vi flyttade också det lilla växthuset till en mer vindskyddad plats och denna sommar blåste det inte av. I ärlighetens namn så var den andra platsen väldigt vinpinad. 

Sneckenströms Ekohandel säljer dessa växthus, inklusive nytt plastöverdrag och även armerad plast. Och kanske att jag ändå kan rekommendera det lilla huset - men ställ det i ett vindskyddat läge och köp den armerade plasten! 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...