måndag 11 juli 2011

Krusbärssylt med ingefära och kardemumma

Nu har krusbären börjat mogna. En vän till mig berättade att hon som barn brukade lägga bären i frysen och sedan äta dem djupfrysta, en och en. Ungefär som krusbärsisglass. Jag provade. Det blev lite mindre syrligt än när man äter dem färska, men krusbär är krusbär. Det liksom drar ihop sig lite i ansiktet när man äter dem.

Så jag gör sylt. Förra året blandade jag in vanilj och kanel i sylten. I år har jag fått recept med ingefära och kardemumma. Den blev god. En "vuxen" sylt skulle man kunna säga. En sylt som man kunde sälja dyrt i små burkar på någon saluhall.

Krusbärsylt 

1 liter krusbär
3 deciliter vatten
1 tesked grovt stötta kardemummakärnor
5 deciliter socker
2 matskedar färsk riven ingefära


Noppa krusbären och koka dem i vattnet i 5 minuter. Mosa sedan bären genom att trycka dem mot sidorna av kastrullen. 
Häll i socker och kardemumma och låt sjuda under omrörning tills sylten blivit fast.
Ta av kastrullen från värmen och rör ned ingefäran. Det ska inte koka efter det att man rört ned ingefäran.
Häll upp i glasburkar och sylten är klar.


2 kommentarer:

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...