fredag 20 april 2012

Kolonist för en sommar eller hyr en höna

Jag vet att många som hamnar på den här sidan är på jakt efter en kolonilott. Och jag vet också att odlingslotter börjar bli en bristvara i Stockholm.

Det finns nu även privata alternativ för den som vill odla grönsaker. Siggesta Gård ute på Värmdö hyr ut små lotter om 50 kvm för en säsong. Har man möjlighet att ta sig ut dit är det ett bra sätt att prova på odling på mindre yta först. Då har man också något att göra under tiden som man väntar på en större, egen lott där man kan planera mer långsiktigt. 

Höns har också blivit populärt - "trendsäkra din trädgård med höns" skrev Metro för några veckor sedan. Även där finns det nu möjligheter att "prova på". Än så länge har jag bara hittat Värmdö Lantis som annonserar "rent a hen" men det finns säkert fler alternativ. Perfekt för den som bara kan ha höns över sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...