måndag 30 maj 2011

Det goda livet

Gick förbi en lott och blev kär. En liten magisk trädgård. Ett ställe att vara lycklig på istället för att förbanna mördarsniglar och oroligt vaka över gurkorna som kanske planterats ut för tidigt. Ägarinnan till lotten är en veteran. Och jag hade rätt. Hon njuter av sin lott. Den håller henne frisk. Det är ett gott liv att ha en plätt att odla. Och vi blir kanske lite goda på köpet. I år har jag fått både perenna stockrosor, purpurklätt, tomater och squash av andra odlare på området. Och delat med mig av sommaraster. 

Och så fick jag ett nytt pajrecept av min kolonigranne idag - tack! 
Skiva och lägg rabarber i botten av en pajform och strö lite socker över dem. Rör ihop 125 gram smält (eller flytande) margarin med 3 dl havregryn och 1/2 dl socker. Bred ut havresmeten över rabarberna och in i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...