fredag 15 mars 2013

Helgpyssel

Varje år på trädgårdsmässan har jag stått och fingrat på Runåbergs krukmakare. Men det är som det brukar vara på trädgårdsmässor, efter en timma eller så måste jag belägga mig själv med köpstopp. Och att göra små krukor i tidningspapper verkar pilligt. Speciellt om man har erkänt oflinka fingrar.  Mjölkkartongerna duger nog ett år till.

Så gick jag då en helt vanlig dag förbi ett skyltfönster där de radat upp travar av dessa små krukmakare. En dag när jag dessutom hade lust att "unna mig" något. Jag brydde mig inte ens om att kolla ifall det var samma modell som jag sett förut eller om priset var bra, utan impulsköpte. Bara sådär.

Den funkar faktiskt. Det är inte alls svårt att göra små krukor. Även om det tar tid. Så jag är nöjd. MEN om jag varit sansad så hade jag kollat upp marknaden. Runåbergs är billigare (fast kanske inte så mycket om man måste lägga på porto) och dessutom större. Min krukmakare är rund och deras kantig. Jag tror kanterna fyller en funktion. Jag tror det är lättare att få av själva krukan då. 

Idag pratade jag med min syster, var lite orolig över att jag var sent ute om jag skulle så örter. Hon berättade då att man kan ta sticklingar av i princip alla örter. Helt otroligt. Timjan, rosmarin, oregano, ja till och med basilika tydligen (men det sista tror jag inte på). Det går mycket snabbare att få upp nya plantor av sticklingar än från frö och från en enda planta kan man få nästan hundra nya. Tydligen behövs det bara ett bladpar, men mina oflinka fingrar fixar inte sådant finlir så jag tog mycket mer av mitt nyinhandlade timjanknippe från EkoDirekt. 

Och så ett sista helgpysseltips från en annan blogg - en liten DIY-vattnare till de små veka frösådderna som nu pryder varje kolonists fönsterbräda. Tipset hittar du hos Min Odling


Trevlig Helg!

4 kommentarer:

  1. En krukmakare önskar jag mig också

    Själv så tillverkar jag papperskrukor med hjälp av en toarulle tidningspapper och en mortelstöt.

    Dom blir riktigt fina.
    Har skolat om alla mina plantor i mina egenhändigt gjorda papperskrukor!

    Pungpinan en härlig blogg som jag kommer att hälsa på ofta!

    Ha en fin helg
    Heléne

    SvaraRadera
  2. Heléne - toarulle tidningspapper och mortelstöt låter jättespännande - hur gör man?!

    SvaraRadera
  3. Kryddörter tar lång tid på sig att gro och att växa sig starka. Mycket möda att hålla temperaturen, både vid groning och under växttiden...samt risk för frostattaker vid utplantering. Köp ekologiska krukodlade kryddor i matbutiken, klipp av (använd i matlagning/eller torka). OBS: lämna kvar några bladpar per stjälk! Eftersom storodlaren anser det enklast så sår många frön per kruka kan man försiktig ta upp de kraftigt beskurna kryddplantor, sära de i mindre klungor och plantera i ny jord. Klipp evt lite på rotsystemet så stimuleras även nya rötter att sätta fart. Sätt i plastpåsar som 'växthus'hölje-

    Dessa småplant brukar ta sig rätt snabbt och hinner långt före de sådda. Dessutom blir det så många nya krukor som kan delas med till andra odlarentusiaster.

    SvaraRadera
  4. Briljant! Dela på örterna såklart, precis som en perenn - det blir nästa experiment:) Tack!

    SvaraRadera

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...