torsdag 18 april 2013

Mördarsniglar och hot mot fröer

Mördarsniglar kan tugga i sig flera månaders pyssel på en natt. Alla de små förkultiverade kålplantorna, späda sallatsblad eller den nästan klara squashen - i ett snafs är de uppätna. 

Ju fler sniglar på området desto fler sniglar på din lott. Därför har styrelsen tackat ja till ett erbjudande från Snigelshopen. Alla våra odlare får 10 procents rabatt på deras produkter under hela året. Allt vi behöver göra är att ange koden "pungpinan" i kassan.


Ta gärna en titt på deras sida med snigelfakta också. Själv gjorde jag testet som Riksförbundet Svensk Trädgård satt ihop och jo, visst är det mördarsniglar som kryper runt på min lott och lägger ägg under varje kvarglömd planka. 

För en yta på 100kvm räcker deras minsta påse på 0,5 kg. Allt är godkänt för ekologisk odling såklart. Och de lovar att inga småfåglar dör ifall de skulle få i sig snigelgiftet.
Nästa år kanske vi kan ta ett gemensamt tag i frågan och sätta ut snigelfällor runt hela Pungpinan, men just i år känner inte styrelsen att vi orkar ta tag i det. Finns det några frivilliga krafter som vill fixa detta redan nu får ni gärna höra av er!


Som om det inte var nog med de hemska sniglarna så pågår det tydligen en kamp i världen om rätten till våra frön också. Det är som vanligt pengar det handlar om. Och staternas vilja och förmåga att stifta lagar med ett långsiktigt perspektiv. Förbundet för organisk biologisk odling (FOBO) anordnar en kväll om dessa frågor tillsammans med kolonisternas studieförbund Studiefrämjandet den 15 maj. Mer info hittar du på affischen här under

 

2 kommentarer:

  1. Hej jag på lott 55 har haft stora problem med sniglar två år i rad. Därför är jag intresserad av att göra nån typ av gemensam sak för att få ner antalet. De snigelbarer som säljs på snigelshopen 5st för 148 kr tror jag funkar bra men väldigt dyrt. Tror jag kan bygga egna i vanliga plast burkar. Så om vi är några som går ihop och köper gift så kan jag tänka mig fixa snigelbarer. Hör gärna av dig/er till mig på 0702239590 Med vänlig hälsning, Jonas

    SvaraRadera
  2. Tack Jonas! Hör av mig imorgon (har varit borta några dagar)

    SvaraRadera

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...