tisdag 5 juni 2012

Petflaskor, sönderblåsta växthus och frön som ruttnar

Maj och junimånad har bevisat det som står i alla trädgårdsböcker. Vissa fröer behöver varm jord för att gro. Själv var jag övermodig och stoppade ner squashfröer i jorden redan 4 maj och satte pet-flaskor över dem. Jag visste inte, men hoppades, att flaskorna skulle värma upp jorden och att det var ett smart sätt att direktså tidigt. Av de fyra fröerna jag sådde grodde bara ett enda. I kontrollgruppen hemma på fönsterbrädet grodde alla. Fast plantan som grodde ute är mycket knubbigare och finare än de långa rankorna som vuxit inomhus.
Till min tröst hittade jag också en plastpåse med spagettipumpor vid min låda en dag. Som Moses i vassen låg de där och väntade på att planteras. Tack snälla du som lämnade dem där! De bor nu under en fiberduk på familjens andra lott.


Som en duktig kvinna väntade jag sedan på att det skulle bli 27 maj. Dagen då man kan så sina bönor enligt min bok. Strålande sol och värmebölja. Nu fanns det hopp. Hoppet släcktes den 28 maj och en vecka senare blåste vindarna in från nord och vi fick uppleva kallaste junidagen på 84 år här i Stockholm. Jag vågar inte ens lyfta på fiberdukarna, jag vill inte tänka på alla mina fina borlotti-, rosen- och flavoletbönor som säkert ligger och ruttnar bort i den kalla jorden. Som tur är så har Impecta rea, 40% rabatt på alla fröer som de har kvar i lager. Jag har beställt några påsar till för det här året vill jag odla bönor!

Har även försökt mig på att sätta upp ett tunnelväxthus med hjälp av Rättviksknuten. Vi har nu förmodligen Pungpinans fulaste skapelse på vår lott. Det gick åt många fler klämmor än vad jag räknat med och placeringen är nog värsta möjliga. Precis där vinden far fram som hårdast. Fast det gick väldigt snabbt att konstruera skapelsen. Och jag tror fortfarande att det kan bli riktigt snyggt. Om man istället för att fokusera på snabbhet tar sig tid att vara noggrann. Lite bättre blev det när vi spände om plasten med fler klämmor. Men det hjälpte inte mot vindarna den 3 juni - då flög plasten och klämmorna all världens väg. Men det är ett experiment, och det måste man väl få unna sig ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...