tisdag 26 juni 2012

Stadsodlingens tid är nu

Junimånad har slagit regnrekord i Stockholm och maj var, som vi alla nog minns, kall och bedrövlig. Det ser inte lovande ut för oss det här året. Jag tror vi får nöja oss med potatis, lök och sallad och glömma alla de andra lite mer värmekrävande grödorna. 

Så egentligen är 2012 helt fel år för stadsodling att slå igenom. För stadsodling är på frammarsch. Tveklöst. När jag vandrar runt på Pungpinan slås jag av hur även vårt område genomgår en förändring i kölvattnet av den nya trenden. Den ena lotten efter den andra grävs upp av ambitiösa människor runt 30-års strecket. Och de odlar grönsaker. Förmodligen kommer det att göras en och annan ekologisk morotspuré till deras små barn under sommaren. 
Jag hoppas att alla de nya odlarna håller ut. Jag hoppas att stadsodling inte är just en trend utan något som kommer att normaliseras. 
Bli ett sätt att leva helt enkelt.

Svenska Dagbladet har just nu en artikelserie om stadsodling på sin Idagsida. Jag lägger ut länkarna för er som är intresserade men kanske inte läst tidningen i pappersformat.

Busodling 18 juni 

Om kollektivodling i Eriksdal och Skarpnäck 19 juni

Om bin i city 25 juni

Gröna Vågare stannar i stan 26 juni

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...