onsdag 30 januari 2013

Italiensk köksträdgård på svenska

Dags att börja jämföra årets frösortiment. Det finns mer och mer att välja bland. Alldeles för mycket för den som lätt drabbas av "vill-ha-allt"mani. I mitt planlösa googlande ramlade jag över en blogg som fick mig att visualisera ett italienskt paradis på Pungpinan i år. Gourmetodling och kökshemligheter är namnet, och det är nog ett tidens tecken att även Lena Israelsson kommer att släppa en bok om Gourmetträdgården i år (boken skriver jag om här). 


Det visade sig att bloggen var ett smart sätt att marknadsföra fröfirman Gourmetgarage i Danmark som säljer italienska fröer. 
Jag har fallit pladask för deras hemsida, för att inte tala om deras katalog som tyvärr bara finns på nätet. Lite skeptisk är jag nog mot italienska fröer i vårt svenska klimat. Jag kommer att backa upp med Impecta och Runåbergs som vanligt. Men varje år vill jag ändå prova något nytt och i år blir det några påsar från Franchi fröer. 
Jag väldigt nyfiken på vild fänkål, att odla vanlig sötfänkål verkar jobbigt, så det har jag valt bort. Men om vild fänkål funkar kommer jag att bli en mycket lycklig odlare. Bönor är en annan gröda som jag vill ha mer av, nyskördade borlottibönor som fått koka tillsammans med färska örter är otroligt gott och smakar rustikt på ett alldeles speciellt sätt. Smaken blir inte alls lika fantastisk när man använder torkade bönor som man köpt i affären, och färska bönor kan man ju inte köpa. 
Kanske slinker det även med lite basilika, till exempel den äkta Neapelbasilikan, och om jag ändå är på Neapelhumör så måste jag nog prova deras matlagningstomat ändå. Tomatsås eller ratatouille gjord på färska tomater smakar alltid bäst.

Om fröerna är bra kommer jag absolut att beställa vitlök från dem till hösten. Jag vill ha rosa vitlök nästa år.

Det är väl det här som är gourmetodling, att kunna odla och äta mat som inte finns i våra affärer, hur mycket pengar vi än har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...