fredag 17 maj 2013

Filmtips: Inte bara honung

Aldrig trodde jag att det skulle vara möjligt att sitta still i en och en halv timma och titta på en film om bin. Men det är precis vad jag gjort. Filmen kändes till och med för kort. Jag ville ha mer. Se mer. Lära mig mer.

Filmen är vacker och viktig. Den visar vilken fantastiskt komplicerad och intrikat organism ett bisamhälle är. Det är hisnande och häpnadsväckande för en urban människa. Samtidigt berättas historien om hur vår storskaliga vinstmaximerande jordbruksutveckling långsamt håller på att ta död på allt naturligt liv. Och kanske oss själva. Dramaturgin är utmärkt. Vi får möta både de goda och de onda. 

Det är inget att orda mer om egentligen. Gå och se filmen. Bara gör det. Den visas både på Folkets Bio (Zita) och SF (Victoria) så det finns inga ursäkter.

More than Honey - Markus Imhoof (Official Trailer) from CIBER Science on Vimeo.

1 kommentar:

  1. Går det en sån film på BIO ? ? Hade jag möjlighet hade jag gått. Men det får bli på video så småningom ifall du tror att även en vanlig människa hade haft behållning ; )

    SvaraRadera

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...