torsdag 2 maj 2013

Tips till alla er som ska få en lott denna helg

På söndag kommer det blivande lottägare till Pungpinan, hela 11 lotter är lediga. Några är i jättefin form, uppgrävda och fria från ogräs, bara att köra igång. Andra är inte så uppgrävda, och inte så jättefria från ogräs heller. Ärligt talat, en del av de lediga lotterna är i bedrövligt skick.

Men man är väl inte odlare om man inte är pigg på utmaningar. En hemsk lott kan bara bli bättre, och det är något speciellt med att bryta ny mark. Att få skapa något från början. 

Om det är väldigt mycket ogräs så tror jag på täck-tekniken som demonstreras i detta youtube-klipp av Alys Fowler (ja, jag vet, jag är helt såld på henne, men till mitt försvar så gillar till och med vår lärare på den ekologiska odlingskursen denna kvinna, "hon är en av oss" sa han, "inte som de där fjantiga programledarna på trädgårdsonsdag, nej, hon är en riktig odlare")

Så kolla här och lär! (och vill ni kolla första klippet från hennes odlingslott så finns det här)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...