torsdag 9 maj 2013

Pungpinans potatisskola del 2

Efter tre veckor hade de förodlade potatisarna utvecklat jättefina rötter. Väldigt många rötter till och med. Och då var det dags att plantera dem. 

De sätts på samma djup som vanligt, det vill säga ca 15 cm, och med samma avstånd, 30 cm mellan plantorna och 60 cm mellan raderna. Enligt vår lärare så är det ingen idé att snåla med utrymmet och tro att man ska få mer potatis. Står de för nära så blir det inte speciellt många knölar på plantorna. Problem med att kupa får man också.


När man placerat ut potatisen är det bara att fösa över jorden igen. Allt görs alltså precis som vanligt med den enda skillnaden att man måste hålla koll på frostläget. Verkar det bli kallt är det bra att lägga en fiberduk över blasten. Det är dock ingen katastrof om lite blast stryker med. Tror jag.



Bilderna är från kursen men jag har självklart gjort detta även på Pungpinan. Vi får se om vi lyckas skörda våra Amadine till midsommar...

Pungpinans potatisskola del 1

Pungpinans potatisskola del 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...