söndag 3 februari 2013

Ärtskott - för den otålige

Det kliar i fingrarna. Vill börja peta ned frön i jorden. Vill se att det växer. Vill äta något grönt. Salladsutbudet i affären är bedrövligt. Allt ser så ledset ut. Så smaklöst och sladdrigt. 

Så jag köpte lite vanliga torkade gröna ärtor. Som man egentligen ska använda i matlagning. 

Letade fram ett gammalt kantstött emaljkärl. Fyllde med jord. Vattnade rejält och strödde ut massor av gröna ärtor. 

Det fanns ingen garanti att de skulle gro men såhär i slutet av januari och början av februari måste man våga chansa. 


Groddbarheten var hög och på mindre än en vecka har vi nu en bytta full av vår. Om kanske en vecka till kan vi börjar knipsa av små skott. Ifall inte katten hinner före. 


Eftersom det handlar om skott gör det inget om de står tätt, det ska ju inte bli fullvuxna plantor. Jag tror nog man kan knipsa av skott två-tre gånger. Det blir rätt många sköna gröna blad. Och ett mycket billigare alternativ än att köpa färdiga ärtskott i butiken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...