fredag 15 februari 2013

Multifunktionella blommor

Har man bara en liten odlingslott på 100 kvadratmeter gäller det att utnyttja ytan maximalt.
Usch, det där lät som trist ekonomistiskt tänkande men sanningen är ju att förutsättningarna är helt andra för oss än för den som sitter med en flera tusen kvadratmeter stor trädgård.


Jag gillar blommor. Jag blir glad av blommor. Nästan lycklig. Det skulle inte vara några problem för mig att fylla hela lotten med blommor. Men det går inte om man vill ha en varierad och god kost. Och det vill jag. Grönsaker är också vackert. Såklart. Och finare blir de tillsammans med blommor.

I år har jag hittat två, för mig, nya blommor som är användbara. De fanns hos Lindbloms frö som verkar vara en väldigt intressant fröfirma. Många ekofröer, bra beskrivningar och som bonus använder de sig av de latinska namnen (latin är jättebra för då kan man till exempel även söka information på andra språk och veta att det är rätt växt man läser om). 

Så i år ska jag odla en ekologisk opiumvallmo (papaver somniferum) och spara frökapslarna så att jag kan ha eget vallmofrö på brödet. Mums.
Jag ska även så en doftande lupin (lupinus pubescens) eftersom den också fungerar som gröngödslingsväxt och alltså förbättrar marken. Vilken lyckoträff! (bilderna har jag lånat från Lindbloms)


Andra dubbelarbetande blommor som borde finnas på varje lott är:
Tagetes för de är avskräckande på nematoder (otäcka små varelser som kan borra in sig i rötterna på de andra växterna). Jag vet, tagetes anses som en tantblomma men tanten gjorde ju come-back i Sverige förra året.
Ringblommor som är allmänt förvirrande för de flesta insekter och faktiskt de enda som lurat rådjuren hos mig. Dessutom kan man väldigt enkelt göra egen fantastisk ringblommesalva helt utan konserveringsmedel och parabener - häpp!
Blomsterkrasse som både kan dra åt sig alla bladlöss som kommer på besök och dessutom går att äta. Som grädde på moset sägs krassen kunna förbättra smaken på rädisor, kål och gurkväxter. Fin i vasen hemma på köksbordet är den också.

Det finns såklart många många fler blommor som är bra att ha på en lott. Till och med rosen kan användas till mer än bara tittgodis. Jag vill lära mig mer. Så om någon har bra idéer att dela med sig av - lämna gärna en kommentar.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...