måndag 18 februari 2013

Frösådd och ljuskraft

Första frösådden för i år är nu avklarad, chilin måste i jorden och det har även blivit en tidig start för tomater, basilika, vildfänkål och svartkål. Persiljan står på tur men jag hade ingen hemma av den italienska jätten som förhoppningsvis ska fylla vår lott och våra magar i år.

Tidigare år har jag levt på hoppet. Hållt tummarna för att ljuset ska tränga igenom mina smutsiga februarifönster och ge fröerna kraft. 
Bilden är lånad från bloggen Leva Grönt
Men icke i år. Nej, nu tänker jag göra rätt. 

Växter behöver ljus för att växa lika mycket som vi behöver ljus för att se. Fast de behöver ännu starkare ljus än vad vi gör. Överleva kan de ett tag på en sisådär 700 lux (lite mer än vad man har i ett vanligt kontorsrum) men för att växa behövs minst 5000-6000 lux (vilket är ungefär vad vi får en molnig sommardag). 

Återigen handlar det om fotosyntes; hur ljus, vatten och koldioxid hjälper växten att producera socker som den får växtkraft av. Utan ljus, ingen kraft. Istället blir det långa, vingliga, bleka plantor som får kämpa för livet den dagen de planteras ut. Ett av de bästa sätten att mörda en växt är just att strypa ljustillförseln - det skrev jag om i mitt ogräsinlägg för ett par somrar sedan.

Så jag har lyxat till det. Köpt en så kallad odlingsstation från Wexthuset. Den var inte direkt billig. Är ganska ful. Och det känns liksom inte alls lika fiffigt och puttrigt som när man snickrat ihop något själv. Men den var lätt att montera och jag tänker att den nog blir vacker i mina ögon när det gröna väl börjat spira. 

I år har jag prövat min systers latmajatips. Vanlig jord i botten och såjord på toppen. Fröna får gro i den magra såjorden och sedan kan rötterna leta sig ned till den lite mer näringsrika planteringsjorden. På så sätt behöver man inte omskola lika tidigt. 
En riktig rolig överraskning fick jag också när jag öppnade påsarna från Franchi fröer, de innehöll mångdubbelt fler fröer än mina svenska påsar. Återstår att se om grobarheten också är god. 

Däremot struntade jag i månen och sådde fruktgrönsaker när man egentligen bara ska så bladgrönsaker - må inte gudarna straffa mig för detta.....  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...