onsdag 13 februari 2013

Att odla enligt månen


Förra sommaren frågade Inger mig om jag odlade efter månen. Jag kände mig som ett frågetecken. Inger som är veteran på Pungpinan och gillar biodynamisk odling förklarade att det var viktigt att följa månens faser om man ville vara säker på att få en god skörd.
Överkurs och lite galet tänkte jag.

Men nu när jag fick mina italienska fröer så hade de även skickat med en liten månkalender som present. Kalendern var söt så jag beslöt mig för att göra lite efterforskningar. 

Att odla enligt månens faser i enkel version innebär att man tror att månens påverkan på gravitationen och tidvattnet också påverkar hur mycket vatten och växtkraft fröna får när man stoppar dem i jorden. Därför sår man olika saker vid olika tidpunkter beroende på hur vattnet antas stiga i jorden (okay, det här är nog inte rätt termer men jag är ingen expert)

Första kvarteret av månen är när månen är ny, då stiger vattnet som mest och det är den tiden man ska så bladgrönsaker som sallad, spenat och kål.
Andra kvarteret är från halvmåne till fullmåne, då ska man så grönsaker som bildar frukter som tomater, bönor och squash.
Tredje kvarteret är fullmånen, då ska man så eller sätta rotgrönsaker som morötter, rödbetor och potatis.
Fjärde kvarteret är perioden mellan fullmånen och nymånen, då är det mörkt. Så ingenting, istället ska du rensa ogräs eller ta en paus!

Det finns givetvis folk som svär på att detta fungerar. Det finns folk som inte blir stressade av ännu en sak att tänka på utan som hävdar att det hjälper dem att planera sin odlingssäsong. Själv kunde jag ganska snabbt konstatera att Beda-dagen den 27 maj (alltså dagen för att så bönor) infaller under rotfruktsfasen detta år, voine voine, genast blev jag stressad. 
Kanske fungerar metoden, men det har jag inte lyckats hitta någon forskning om. Däremot har jag hittat appar att ladda ner för den som vill hålla koll på månen via sin telefon!

Själv tror jag på den mänskliga faktorn. Lägger du ner så mycket tid och kärlek på dina odlingar att du har koll på månen då har du nog också koll på allt annat, som jordmån, gödsel, vatten och ogräs. Fast jag erkänner att det skulle kännas roligare att tro på månen. 

Vill du ändå höja hippiefaktorn på din köksträdgård får du här en länk till månens faser


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...