onsdag 20 juli 2011

Ringblommesalva

Ringblommorna lyser upp nästan varenda lott just nu. Därför tänkte jag att det kunde vara roligt att pröva att göra salva på ringblommor. Den ska tydligen vara utmärkt för torra och nariga händer, även lättare utslag. Just händerna kan fara rätt illa när man är odlare. Jag har inte fått tag på den viktiga ingrediensen bivax än, men det finns en bigård på Skarpnäcks koloniområde, så kanske kan man köpa från dem. Förhoppningsvis kommer även vi att få bin till nästa säsong, så fort styrelsen ger klartecken ska vi bereda en trevlig plats för dem så att de kan pollinera våra växter och jobba ihop honung.

Efter att ha googlat runt på nätet så har jag fastnat för det här receptet. Ringblommorna är lagda på torkning. Om sex veckor vet jag ifall det fungerade.

• Ingredienser: Torkade ringblommor, olivolja och bivax (se till att det inte innehåller propolis, som är allergiframkallande)

• Ta en ren glasburk och fyll en tredjedel av den med torkade ringblommor.

• Häll på olja tills burken är nästan full. Sätt på locket. Låt därefter blandningen stå och dra i ett soligt fönster i cirka sex veckor. När detta är klart silas blomdelarna bort och du har en färdig örtolja.

Till själva salvan används 10-15 gram bivax per deciliter örtolja.

Ta en kastrull och häll i örtolja. Lägg i bivaxet i örtoljan och värm blandningen på spisen. Passa noga på att det inte blir för varmt. När bivaxet smält lyfts kastrullen av plattan. Rör blandningen tills du inte ser kastrullbottnen längre; då är salvan färdig och ska snabbt hällas upp på burk.


Nu är det den 29 augusti och jag har gjort salvan.
Det var lätt som en plätt, den känns väldigt skön och har en ganska neutral doft med en underton av honung. Jag ökade mängden bivax till 20 gram per deciliter (efter att ha googlat runt ännu mer). Färgen blev ungefär som mörk honung. Jag antar att man skulle kunna använda sig av kallpressad rapsolja också och då få en mycket mer orange salva. Fast jag vet inte, rapsolja är kanske olämpligt som hudkräm?  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...