onsdag 6 mars 2013

Spaljerade äppelträd

Förr i världen bemästrade den trädgårdsintresserade konsten att spaljera. Det finns massor av kloka och vackra sätt att hantera träd och buskar på liten yta. Skörden blir kanske inte större men ett spaljerat äppelträd gör det åtminstone möjligt att få både äpplen och grönsaker på en liten odlingslott.
   Alltså var detta något som rekommenderades kolonister på trettiotalet. 

För mer tips om hur man underhåller en spaljé klicka här!
Är det inte på tiden att vi kör lite retro och äppelrenässans, bereder en plats för spaljéns come-back i koloniträdgårdarna? Speciellt som äpplen rent allmänt verkar ha fått ett lyft av det nya intresset för äppelmust
   Själv har jag nu gått min första kurshelg i ekologisk trädgårdsodling och brutit min livslånga skräck inför trädbeskärning och är sådär entusiastisk som bara den nyfrälsta nybörjaren kan vara.

Jag har långt ifrån koll på hur man beskär ett träd. Det är många faktorer som ska vägas in, skott som kan växa både hit och dit, men jag tror ändå att det är möjligt och jag vet att en låg häck av äpplen skulle vara en otroligt vacker inramning till mina grönsaksland. Blir jag orolig för att trädrötterna ska störas är det ju bara att se till att jag odlar grönsakerna på höjda bäddar. 
   Varenda kvadratmeter kan utnyttjas och som bonus kan du få använda ord som "kordong" och initierat tala om "fruktved" istället för blomskott. 

Billigast blir det att skaffa några ettåringar utan grenar. Här bör man välja B9 som grundstam och någon svagväxande sort på den - annars sprängs spaljén!     
   Man börjar med att klippa tillbaka stammen till ca en halvmeter ovanför markytan och är noga med att klippa där det finns fina skott som kan skjuta ut i motsatta riktningar (den riktigt kloka kanske börjar med att plantera trädet...)
   Ett skott ska styras upp och de andra åt sidorna, försök att få sidoskotten så horisontella som möjligt. 

   På hösten binder man till slut ner sidoskotten helt horisontellt mot spaljén och då har man byggt första våningen.
   Sedan är det dags att toppa toppskottet en gång till och på så vis bygga upp våning två.


Jag slänger in lite bilder här från en trettio år gammal bok jag lånat på biblioteket, Konsten att beskära buskar och träd av C. Brickell




OBS - det här är ingen instruktionstext, mer en illustration över att det faktiskt går att bygga sin egen äppelspaljé. 
Om man vågar och har tid. 
Det finns förstås även färdigspaljerade äppelträd att köpa men då kostar de bortåt en 600-700 kronor och det är ganska mycket pengar. 

Fast först bör man nog gå en beskärningskurs. Så att man lär sig hur träden tänker liksom. Jag har inte hittat någon kurs i Stockholm just nu, men det borde finnas. Ett ställe som det kan löna sig att hålla koll på är nog Rosenhill, för de har haft kurser förut, senast i höstas, och kanske blir det en aprilkurs i år också.


 

2 kommentarer:

  1. Hej! Tack för intressant sida! Jag är på väg att plantera en palmett äppelhäck. Den ska rama in långsidan av mitt grönsaksland (ca 6 m lång). På vilket avstånd ska jag sätta träden och hur ska jag praktiskt fixa spaljeanordningen?
    Jag ympade spön i våras med olika äppelsorter.
    Mvh Emma

    SvaraRadera
  2. Tack för detta. Har köpt ett träd som ska bli spaljé. Ska försöka plantera det idag. Hur ser dina träd ut idag?

    SvaraRadera

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...