lördag 11 maj 2013

Städdag i solen

Jag vet inte hur många föreningar som har frivilliga städdagar. Besökare från andra koloniområden har blivit förvånade över detta, kanske rent av chockade över att folk kommer utan hot om straffavgift.



Men på Pungpinan funkar det. Trots att vi lagt årets städdag mitt i Kristi Himmelfärdshelgen så dök 60 lottägare upp och många med partners och barn dessutom. Med andra ord hade styrelsen underskattat antalet hungriga munnar. Ärligt talat var det jag som underskattat det. Max 50 munnar trodde jag att vi behövde mätta.

Förutom att vi rensade ogräs och utökade "el sophögos" omkrets hanns det även med lite information från Snigel-Jonas och Miljö-Peter.
För er som inte var där kan jag berätta att det nu finns snigelfällor och snigelgift i våra bodar. Läs på lappen som Jonas har gjort i ordning om du är osäker och gillra sedan några fällor på din lott så kanske vi får ha vår sallat i fred i år.
Peter delade ut en enkel enkät om hur vi hanterar vår miljö. För att påbörja arbetet med miljödiplomeringen behöver vi veta hur läget är idag. Så om Peter, eller jag, dyker upp vid din lott och viftar med denna enkät, fyll i!


Vi hann även med att åka ett par svängar till Plantagen och hämta ekologisk jord till alla som beställt. Yrkesodlarjord står det på påsarna, vi hoppas att det blir stora skördar hos dem som köpte jord för den var inte billig. Det som är så bra med de här dagarna är att man får en chans att prata med varandra, bland annat fick vi tips om en bonde ute vid Järna som tydligen kunde leverera ekologisk jord direkt till lotterna om man sambeställde. Så det ska vi undersöka till nästa år. 

Och så var det lotteri förstås, både av odlingshandböcker och fröpåsar :)

Om ni gillade morotsröran så finns receptet här

Renskrapat bord


 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...