fredag 27 februari 2015

Bokrea 2015 - tre fynd


Att beställa böcker via nätet när det är bokrea funkar kanske för vissa. Men det var nog inte helt rätt taktik för mig. Det blev en del felköp bara för att de var billiga. I fortsättningen ska jag handla i fysisk butik. Riktiga bokaffärer där jag kan bläddra och känna på boken innan jag slår till.

Men det finns i alla fall minst tre fynd på bokrean i år som är perfekta för att väcka en odlare till liv efter vinterdvalan. Köp innan de försvinner!

Den första är Kryddväxter - odling, användning, lexikon av M. och B. Hansson. Den innehåller både fakta och inspiration. Sällan har jag känt mig så sugen på att fylla hela lotten med bara kryddväxter som när jag bläddrar i denna bok. Och dessutom benar den upp och ut en rad fakta om hur man utvinner eterisk olja, vad som är skillnaden på krydda och ört osv i enkla texter som är lätta att ta sig igenom även för den som inte är specialintresserad. Jag har för egen del förstått att jag nog bara måste odla kvanne. Problemet är att den verkar knepig att dra upp från frö och plantor tillhör inte vanligheten i våra handelsträdgårdar.




Den andra boken, Paradiset - underbart, enkelt och lite lagom slarvigt i trädgården av Sanna Töringe är inte lika självklar för en kolonist men även vi behöver tänka på rummet vi befinner oss ibland. Titeln är kanske sådär traditionellt trädgårdslitteraturnjutningsfull men jag sträckläste hela kvällen. Och tittade på bilder. Tänkte på rum. Förbannade alla regler som förbjuder plank och höga häckar runt odlingslotter. Tänkte en sväng till. På det där med platsen och vad mycket den betyder. "Själva ordet paradis härstammar från det gammalpersiska pairi-daeza, som betyder omsluten mark. Senare kom paradis att betyda inhägnad trädgård." (s 11)



Och så slutligen då klassikern, boken som borde delas ut till varje kolonist när arrendekontraktet skrivs på. Ett inspirerande uppslagsverk som tar upp precis allt en köksträdgårdsodlare behöver veta. Ska du odla grönsaker och bara har råd att köpa en bok så är det här boken du ska köpa. Utan tvekan. Att den nu kommit på rean gör mig orolig att den ska sluta tryckas. Så köp nu innan det är försent! Eller så har hon en ny uppdaterad version på gång, vem vet. För den här boken borde aldrig gå ur tryck utan bara uppdateras kanske vart tionde år eller så. Boken jag talar om är såklart Lena Israelssons Handbok för köksträdgården. (Och jag ser nu att den redan är tillfälligt slut men går att lägga i bevakningslistan, så gör det!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...