torsdag 3 maj 2012

Rabarber under hink

I SVTs Trädgårdsonsdag tipsade de förra veckan om att man i England brukar odla rabarber under hink. Tanken är att om man sätter en hink över rabarberknopparna blir de stressade och hetsväxer för att komma upp i solen. 

Så i fredags tryckte jag ned en gammal hink över några av mina knoppar, bara för att den spruckna hinken ändå låg och skramlade på lotten och bara för att jag var nyfiken.

Redan efter en dag hade de tagit fart och idag, det vill säga sex dagar senare, är de nästan klara för skörd. Rabarbern till vänster i bilden är min kontrollgrupp, det vill säga de som slapp hinkstressen.

Denna rabarbertortyr går bara att göra med första omgången, efter det måste de ha solljus. Men jag är nöjd, det ser ut som vi kan göra rababerpaj vilken dag som helst nu. 


Glöm inte att vi har städdag på lördag 5 maj. Klockan 11 ska vi samlas. Det kommer att lottas ut hemliga priser och även tillfälle att dela med sig av plantor, sälja prylar och annat som man har lust att bli av med. Och så korvgrillning såklart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...