fredag 27 april 2012

Jorden reder sig

Trots snö och regn har jorden nu torkat upp nog mycket för att man ska kunna börja arbeta med den. Jorden reder sig kallas det för på fackspråk. 


Frågade efter jordtermometer på Trädgårdshuset men de var slutsålda. Även utan termometer så tror jag att man kan våga så sallat, rädisor, spenat, morötter, dill och bondbönor nu utan att riskera att de ruttnar i kylan. Lök går också bra att sätta. Om man använder fiberduk i alla fall.
Själv sådde jag lite olika fröer under plastväxthuset på pallkragen i måndags och de har redan tittat upp - men där är det förstås väldigt varmt. 


Göran har lovat sätta på vattnet i kranarna till helgen så nu finns det inga ursäkter för att inte börja med vårbruket. Och på måndag får vi äntligen elda - det lär brinna många små valborgsmässobrasor på området då. 


Vår lilla kolonikatt har kommit på besök igen - hon har vuxit en del sedan i höstas men är fortfarande lika kelig. Ett väldigt trevligt sällskap i trädgården, mycket trevligare än de glupska rådjuren och hararna som förstås har knaprat på alla tulpanlökarna i år igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...