torsdag 5 april 2012

Att så ett frö

SMHI utlovar minusgrader om nätterna ända fram till 10 april hos oss. Arbetet på lotten får vänta. Men det betyder inte att arbetet med odlingarna behöver ligga i träda. Vi sår våra frön hemma på fönsterbrädan så länge.

Så, hur gör man då bäst? Den som tittade på SVTs Trädgårdsonsdag igår fick lära sig att det är viktigt att använda såjord och inte planteringsjord. Såjord är näringsfattigt och lättdränerat, perfekt för ett frö. 

Själv har jag i år för en gångs skull använt såjord och grobarheten har ökat. Med ganska många procent. Vilket var jätteroligt i ungefär en månad. Tills jag insåg att de små tomatplantorna nu var i akut behov av näring. Alltså var jag tvungen att omskola dem i små krukor med planteringsjord mycket tidigare än vad jag normalt brukar göra. 

Ett tips från min skånska trädgårdsmästarsyster är att du först lägger ett lager planteringsjord i dina såbyttor och sedan toppar du med såjord. Då får fröet bästa förutsättningar för att gro och när rötterna börjar utvecklas så hittar de ned till den mer näringsrika planteringsjorden. 
På så sätt behöver du inte omskola lika tidigt. 
Det låter vettigt tycker jag och är definitivt något jag tänker göra nästa gång.

Att direktså på lotten är en annan utmaning vi snart står inför. 
Mina första år på Pungpinan var eländiga. Lerjorden sprack och fröna låg och skrek i sprickorna. Men så en dag gick jag förbi en annan odlare, den sortens odlare som får ut tre skördar per säsong på sin lott. 
Han visade mig hur han fyllde fårorna, där han skulle så, med planteringsjord. På så sätt får fröna en bra start och när de väl vuxit sig starka så bjuder lerjorden på mycket gott. Den håller fukten och har massor av näring.
Pröva själv när det blir dags - mycket mer ekonomiskt och klokare än att tömma ut hela säckar med planteringsjord över odlingsbäddarna.

Och nej, när vi direktsår är det nog ingen som finlirar med såjord...

Påminner en gång till - glöm inte medlemsavgiften/arrendet till föreningen. 
Avgiften för 2012 är 700 kronor och ska sättas in på Pungpinans plusgirokonto 3200665-3. 
Betalade du 350 kronor i oktober så ska du bara betala 350 kronor nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...