onsdag 10 oktober 2012

Att göra sin egen äppelmust - den nya surdegen?

Aldrig har jag sett så många artiklar om äppelmusterier som i år. Visst hade jag hört om obskyra ställen ute på Ekerö förut där man kunde musta sina äpplen men i år har det blivit en trend. Ganska smart. Äppelmust är mycket godare än äppelmos och på vår gata hemma i Bagis ligger det drivor av äpplen på trottoarerna och förstörs. 

Helgen 20-21 oktober kan den som har överskott av äpplen musta dessa på Torpet Karl och Kristinas som ligger alldeles i närheten av våra lotter. Ungefär mittemot blomsterkiosken vid entrèn till Skogskyrkogården på Gamla Tyresövägen. Det är det mobila musteriet Pomme Pomme från Bagis kommer att vara där hela helgen. 

Vill du veta mer om det mobila musteriet kan du läsa om dem på Bagisbloggen.

Inatt var det minusgrader. Nu är det definitivt kört för den här odlingssäsongen. Men om en cirka sisådär tre månader kan man köpa den första buketten tulpaner och börja bläddra i frökataloger igen, så det är bara att ta ett djup andetag och hålla ut!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...