tisdag 30 april 2013

Inspiration från England

Alla vet väl att i England vimlar det av trädgårdsnördar. Fast själv har jag alltid mest associerat denna passion till den engelska romantiska trädgården fylld av blommor. Jag visste inte att de var så förtjusta i att odla grönsaker också. Det rimmar liksom illa med det engelska köket: "meat and two veg" speciellt som de två grönsakerna brukar vara sönderkokta morötter och burkärtor.

Så fick jag då höra talas om tidningen Kitchen Garden. Det är en tidning för oss odlare. Fruktansvärt ful layout, inte ett ord om njutning eller hur lyckliga människor skapat en oas kring sitt sekelskiftshus, nej här är det grönsaker som gäller. Och med en ansats som påminner om Råd och Rön. Allt testas och allt ska vara billigt och praktiskt. (okay, jag erkänner, jag har inte läst Råd och Rön men det vore en passande underrubrik på Kitchen Garden).

I senast numret av Kitchen Garden hittade jag en artikel om mannen bakom Otter Farm. Englands svar på Anders Kjellson. Eller förmodligen är det så att det är Anders Kjellson som är Sveriges svar på Mark Diacono - män som gillar när det är både perennt och ätbart. Diacono jobbade tidigare med The River Cottage (mitt tips: skriv in the river cottage på Youtube en regnig dag och kolla gamla avsnitt) och nu kör han perennt. Mark menar att det är viktigt att hitta länken mellan njutningen av att odla och njutningen av att äta (här smög de faktiskt in lite 'njutning' i tidningen trots allt). Jag håller med. Det är ingen konst att odla spädgrisstora squash eller biljardbollsliknande rädisor. Eller att dra upp mer sallat än vad som är möjligt att äta om man inte råkar vara en mördarsnigel. En konst är att odla lagom mycket av goda grödor som man vet hur man bäst kan tillaga och lagra. Jag har skaffat mig en ny filosofi: i år ska jag börja med vad vi vill äta och sedan tänka bakåt mot hur det ska odlas. Eller tänker man framåt då?

Jag kollade i alla fall upp Otter-bloggen och där hittade jag en bok som väckte min nyfikenhet. Boken heter My cool allotment - och vem kan motstå en sådan titel...
Gamla lotter längst med ett järnvägsspår

Det är inte en odlingshandbok utan bara inspiration. De har intervjuat ett trettiotal odlare som alla har ganska speciella trädgårdar. En kvinna odlade till exempel bara växter som kan användas till färgning. En annan hade odlat upp ett tak, och då menar jag verkligen gjort om det till trädgård, en tredje hade beslutat att aldrig döda en levande varelse på sina odlingar, mördarsniglar bars helt sonika bort istället. 

Även om det inte är en handbok så kan man ändå snappa upp ett och annat tips. Och bilderna blir man glad av. För ynka 144 kronor var det ett bra köp. Mycket bättre köp än till exempel tre nummer av någon vanlig svensk trädgårdstidning (inget ont om dem men de känns ganska repetetiva, ungefär samma sak år ut och år in). En bra presentbok till kolonister av alla storlekar tycker jag!
Bilder från boken hittar ni här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...