torsdag 11 april 2013

Nordiska Trädgårdar 2013 - är hipstern nu en väletablerad odlare?


Mässan i år ser mer eller mindre ut som den gjorde förra året. Men stadsodling och hipsters som de nya tanterna är helt klart på uppgång. Ut med romantiken och in med skitig ekoåtervinning.

 





Den enda idéträdgården som överraskade mig var FRODAS, dvs Anders Kjellson, som väl också är en hipsterliknande ung man. Jag blev glad av hur han blandade det bjärta geometriskt målade golvet med de skogslundsaktiga växterna. Skrik och lugn samtidigt. Givetvis snackar Kjellson skogsträdgård. Det gör man om man är det minsta trendmedveten i Sverige år 2013.

Tillväxt var också där. Det var de som banade vägen för stadsodling i media för några år sedan. Det är så skönt med montrar som inte vill att man ska handla en massa saker. Bland annat hade de en utställning om ett stadsbyggnadsprojekt som tre studenter på KTH gjort under hösten. Om den hållbara staden.
Nya tankar är skönt. Som handlar om större saker än att fixa en mysig uteplats (och jo, det är väl okay det också, men shoppa kan man göra alla dagar, så mycket bättre att använda en mässa till att utbyta TANKAR istället för varor). Läs om projektet på Hållbar stads sida

Överhuvudtaget är min favorithörna alltid den delen av mässan där de små föreningarna finns. Eller stora föreningarna. Koloniförbundet var där förstås, jag tror jag skrämde slag på dem när jag försökte plocka åt mig den påse som var till PRESSEN. Vi vanliga pöbelkolonister bjöds minsann inte på något kaffe inte. Det var reserverat för journalister. Men tre sättpotatisar fick jag i alla fall.

Då hade jag roligare hos svenska örtasällskapet, hur kan man inte gilla en förening som beskriver sig som "en ideell förening, en politiskt obunden - MEN VÄLDIGT ENGAGERAD - organisation som sysslar med örter i alla dess former". En kul mix av kloka gummor och moderna häxor. De lurade på mig en planta av Stevia, som ska råda bot på allt från sötsug till högt blodtryck. Det går tydligen lätt att ta sticklingar så om någon ska sluta röka i sommar hör av dig till mig, för den kan hjälpa mot nikotinsug också:). Jag ska nog bli medlem för det är dags att bli klok gumma nu. 

Ett annat kul ställe var Sveriges pomologiska sällskap, där kunde man köpa både underlag, ympris och ympningsset för att skapa sitt eget äppelträd. Självklart var jag tvungen att handla (för det är faktiskt en vara man inte kan köpa vilken dag som helst, jag har letat som en tok efter spön så att jag kan bygga min egen spaljé) Jag fick kontakt med en otroligt trevlig kvinna där som driver Äppelfabriken ute på Färingsö. Nästa helg ska jag ska åka ut dit för att köpa de Rubinola-kvistar som hon glömt hemma i jordkällaren och därför inte fanns att köpa på mässan. Det är nämligen den sort vi gemensamt kom fram till att jag ville ha.

För den som verkligen vill satsa på att skrapa ihop hippie-hipster poäng i sommar kan jag slutligen tipsa om Summer of Soil (jordsommar) som är ett fem veckors långt program ute i Järna. Många kurser, flera intressanta för den som är nyfiken på till exempel permakultur, teori blandas med praktik, allt är på engelska och det bjuds helt säkert på väldigt inspirerande och viktiga kunskaper för alla sorters odlare.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kolonilotter - en antikapitalistisk rörelse?

Jag blev helt betagen av ett samtal i Guardian’s pod Grow, Sow, Repea t häromdagen.  Det som fick mig att sätta mig upp i soffan och rätta ...